יעוץ והדרכה בישומי מחשב

למידת עמיתים: ליצור שיתוף בידע, ליצור ידע מתוך שיתוף >

אני מנחה קבוצות עמיתים מזה 15 שנה. אפשר בהחלט להגדיר זאת כתשוקה.
זה התחיל בשאלות שהפנו אלי: מה עושים עם כל מה שקיים ב”ראש” ולא נמצא בשום
קורס, ספר, נוהל או סיכום ישיבה?
מה שמכונה “ידע חבוי”, פרי הניסיון האמפירי המצטבר.

לידע החבוי יש ערך עצום: הוא ייחודי. הוא רלבנטי. הוא חיוני לשימור הידע בארגון,
להפריה הדדית, ללמידה מהצלחות, למניעת טעויות חוזרות ותשלום “שכר לימוד” כפול
ומכופל, להעצמת תפיסת המסוגלות.
אבל יש לו גם תכונה קצת מעצבנת: רק אם עושים משהו מובנה ושיטתי, רק אז אפשר
להפיק ממנו תועלת. בלי מאמץ יזום ומאורגן, הוא נותר ברובו בגדר פוטנציאל בלתי
ממומש.
על הרקע הזה פיתחתי את המודל שלי ללמידת עמיתים.
מודל תכליתי וסדור שהופך את הידע החבוי לידע גלוי, נגיש, רלבנטי, שימושי, ניתן
ללמידה ולהפצה.

זהו מודל מוכח: 15 שנה, למעלה מ-1200 מפגשי למידת עמיתים, בעשרות קבוצות:
מנהלי משאבי אנוש, מרצים ומנהלים במוסדות אקדמיים, מנהלים בתעשייה, אנשי
מקצוע במוסדות בריאות, עובדים סוציאליים, מנהלי קהילות, יזמים עסקיים ועוד.

איך זה עובד?

המודל מבוסס על המפתחות הבאים:
- המתודה של הלמידה היא מאד מובנית, תכליתית, מכוונת להשגת תוצאות מוחשיות
בכל מפגש עמיתים: לאנשים אין בדרך כלל זמן וסבלנות לתהליכים ארוכים
ומופשטים.
אני עושה שימוש בהפעלות תוצרת עצמית, בסימולציות, בדיונים קבוצתיים
ומובנים, במשחקי למידה, בהתייעצויות מונחות.
- סדר היום של הקבוצה נקבע ע”י חברי הקבוצה: הם יודעים הכי טוב מה מעסיק
אותם במילוי תפקידם. כך הם לוקחים אחריות על האג’נדה של הלמידה.
- התפקיד של כל משתתף בלמידה כזאת הוא הרבה יותר משמעותי מאשר בלמידה
“רגילה” )שבה התפקיד די פסיבי: להקשיב, לרשום, לשאול פה ושם שאלה(.
קביעת סדר היום, הבאת ועיבוד ה”חומרים” מתוך הניסיון היומיומי: מצבים,
סיפורים, תובנות ותחושות, שאלות והתלבטויות.
ה”חומרים” האלה הם הם הבסיס למידת עמיתים. – התפקיד שלי כמנחה (Facilitator) הוא לתכנן את המפגשים, ליצור את האקלים
המתאים ללמידה המשותפת, לנהל את התהליך, לשמור על הכללים, לאתגר,
להתערב במקומות בהם אני יכול להוסיף מניסיוני שלי.
- עקרון ברזל בלמידת עמיתים הוא ההתחייבות לדיסקרטיות: מה שנאמר בקבוצה,
נשאר בקבוצה.
- מתכונת של למידת עמיתים כוללת בין 4 ל-50 מפגשי למידה, במועדים ידועים
מראש.

- כל מפגש נמשך 4 שעות וכולל 3 חלקים: פתיחה:

- “מה נשמע?”, עבודה על נושא מרכזי מתוך הסדר יום שנקבע
- “התייעצות עמיתים” בנושא חם (לפי פורמט מובנה בלעדי פרי פיתוחי).
- אחרי כל מפגש המשתתפים מקבלים סיכום תמציתי של תוצרי הלמידה.

זה לא פחות ממופלא! כיצד קבוצה של עמיתים לתפקיד או למקצוע משתפים בידע שהם
צברו ויוצרים למידה באיכות אחרת: הכי רלבנטית, הכי מעשית, הכי מעצימה.
אשמח לספר לכם איך זה עובד ולהעמיד לרשותכם את הניסיון שלי.